maandag 15 februari 2010

Regenpijp

Genoeg over leer en vis. We wenden onze steven naar de nabijgelegen Blinde Ezelbrug. In de middeleeuwen was dit één van de vier bruggen waarover je de grafelijke burcht (nu het Burgplein) kon bereiken. Voor de eigenaardige naam heb ik twee mogelijke verklaringen gevonden. Over de brug bevindt zich de Blinde Ezelstraat waar  in de 17e eeuw de herberg 'Den Blenden Ezel' was gevestigd. De tweede verklaring: in de directe omgeving bevond zich een huis met een molen die aangedreven werd door een ezel. Om zijn trieste lot, voortdurend rondjes draaien, te verhullen werd de ezel geblinddoekt, vandaar die naam.

Maar waar ik naartoe wil, volg enkele meters ten NO van de brug de regenpijp tot helemaal beneden en dan krijg je dit fraaie drakenkopje te zien...


[onderaan de Blinde Ezelbrug]

2 opmerkingen:

  1. Mooie blog Rudi! Gaaf dat drakenkopje. Hoe komen ze erop :-)Ik schaam me dat we nog steeds niet naar Brugge zijn geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi ik woon al heel mijn leven in Brugge weet er veel over maar dit nog nooit opgemerkt. Mooi zo

    BeantwoordenVerwijderen